Oomista tulee myös mobiilioperaattori

Sähköyhtiö Oomi on tehnyt yllättävän aluevaltauksen. Oomi perustaa uuden liiketoiminta-alueen, Oomi Mobiili, joka tarjoaa jatkossa teleoperaattorin palveluita!

Oomi Mobiili on virtuaalioperaattori

Oomin toimitusjohtaja Tuomas Oksanen kertoo, että Oomi Mobiilia on valmisteltu jo jonkin aikaa. Oksasen mukaan nyt on oikea hetki tulla markkinoille ja tarjota mobiilioperaattorin palveluita.

Oomi jättää elokuun loppuun mennessä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille hakemuksen käyttöoikeudesta teleyritystunnisteeseen. Oomi toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) eli se vuokraa mobiiliverkon infran ja kapasiteetin olemassa olevilta operaattoreilta (esim. Elisa ja Telia). Esimerkiksi Moi Mobiili toimii vastaavalla idealla.

Oomin uutinen tulee vain kolme kuukautta sen jälkeen, kun Gigantti ilmoitti niin ikään ryhtyvänsä teleoperaattoriksi.

Oomi ei ole valinnut vielä tässä vaiheessa operaattoria. Toimitusjohtaja Tuomas Oksasen mukaan yhtiö pohtii useita eri vaihtoehtoja. Oomi Mobiili käynnistyy asteittain vuoden 2025 lopulla. Tarkoituksena on avata palvelu kaikille vuoden 2026 aikana.

Oomi Mobiili on täysin uusi liiketoiminta-alue. Yhtiöllä on strategia laajentaa palveluvalikoimaa sähkösopimusten lisäksi myös muihin ihmisten arkea helpottaviin palveluihin. Jatkossa Oomin asiakkaat saavat helposti sähkösopimuksen ja puhelinliittymän samasta paikkaa.

Vielä ei ole tehty päätöstä, voiko Oomin puhelinliittymän ostaa erikseen vai vaaditaanko sen ostoon myös sähkösopimusasiakkuus.

Lue lisää Oomin sähkösopimuksista ja palveluista: Oomi kokemukset ja sähkösopimukset.

Vastaavia kokeiluja nähty ulkomailla

Oomin aluevaltaus on poikkeuksellista Suomessa, jossa vastaavaa palvelua ei tällä hetkellä tarjoa mikään muu sähköyhtiö. Esimerkkejä löytyy kuitenkin ulkomailta.

 Esimerkiksi Iso-Britanniassa SSE Energy tarjosi vuosia mobiili- ja laajakaistaliittymiä käyttäen O2:n verkkoa MVNO-mallilla, mutta myi myöhemmin teleliiketoimintansa Virgin Medialle.

Alankomaissa energiajätti Eneco kokeili mobiilipalveluita, mutta vetäytyi markkinoilta rajallisen kysynnän vuoksi.

Belgiassa Luminus tarjosi paketteja, joissa sähkö- ja mobiilipalvelut yhdistettiin alennuksin, pyrkien sitouttamaan asiakkaita pidemmäksi aikaa.

Uudessa-Seelannissa Meridian Energy on tehnyt yhteistyötä paikallisten teleoperaattorien kanssa ja myynyt yhteispaketteja, joissa sähkö- ja nettiliittymä sisältyvät samaan sopimukseen.

Kansainvälisesti tällaiset kokeilut ovat usein jääneet pieneen markkinaosuuteen (tyypillisesti alle 5 %), koska teleala on jo vahvasti keskittynyt suuriin verkko-operaattoreihin. Menestys on ollut rajallista, mutta strategiana se voi tukea asiakasuskollisuutta.

Kolme suurta hallitsee teleoperaattoreiden markkinaa

Suomen telemarkkina on vahvasti keskittynyt, ja sitä hallitsevat kolme suurta operaattoria: Elisa, Telia Finland ja DNA. Niillä on yhteensä yli 99 % puhelinliittymistä.

Elisa johtaa markkinaa noin 39 % osuudella. Se on markkinoiden suurin sekä mobiili- että kiinteäverkkoratkaisuissa. Elisa on tunnettu laajasta palveluvalikoimastaan, joka kattaa myös TV- ja viihdepalvelut, kuten Elisa Viihde.

Telia Finland sijoittuu toiseksi, ja sen osuus markkinasta on noin 31 %. Telia tarjoaa monipuolisesti mobiili- ja kiinteitä palveluita, ja se on keskeinen toimija myös mediassa (MTV Finland).

DNA on kolmas suurin, halliten noin 30 % markkinaosuutta. Se tarjoaa sekä mobiili- että laajakaistapalveluita ja omistaa myös palveluoperaattori Moi Mobiilin.

Pienemmät toimijat, kuten Moi Mobiili (DNA:n verkossa) ja Globetel (Telian verkossa), täydentävät markkinaa, mutta niiden osuus on vähäinen.

Oomi Mobiili: uhat ja mahdollisuudet

Oomi Mobiilin mahdollisuudet saada merkittävää markkinaosuutta perustuvat kykyyn tarjota palvelupaketteja, joissa sähkö- ja mobiilipalvelut yhdistetään alennuksin tai yhdellä laskulla. Tämä voi houkutella asiakkaita, jotka arvostavat yksinkertaisuutta ja keskitettyä asiakaspalvelua.

Lisäksi MVNO-malli mahdollistaa nopean markkinoille tulon ilman omia verkkoinvestointeja, mikä alentaa kynnystä kokeilla uutta liiketoiminta-aluetta. Jos Oomi pystyy erottumaan hinnalla, joustavilla sopimusehdoilla tai asiakasetujen kautta, se voi napata markkinaosuutta erityisesti hintatietoisista kuluttajista ja omista sähkösopimusasiakkaistaan.

Vaikka markkinaosuus jäisi pieneksi, palvelu voi silti tuoda hyötyjä: se voi lisätä asiakasuskollisuutta, vähentää asiakaspoistumaa ja kasvattaa asiakkuuden arvoa ristiin myynnin kautta. Lisäksi se voi toimia brändin laajentamisena ja luoda uusia kosketuspisteitä kuluttajiin.

Uhkia ovat ennen kaikkea taloudelliset tappiot, jos palvelun kehitys, markkinointi ja asiakashankinta osoittautuvat kalliiksi suhteessa tuottoon. MVNO-markkina on erittäin kilpailtu, ja hinnat ovat matalat.

Jos asiakasvaihto jää vähäiseksi, Oomi voi päätyä ylläpitämään tappiollista palvelua, mikä syö resursseja ydintoiminnalta eli sähkönmyynniltä. Lisäksi epäonnistunut laajennus voi heikentää brändimielikuvaa.

Kirjoittajan kuva

Mika Mäkinen

Mika on kansainvälisen markkinoinnin osaaja ja KTK. Hän on vastannut Sähkökuninkaan asiantuntevista artikkeleista alusta alkaen. Mikan kirjoitusten taustalla on halu auttaa suomalaisia navigoimaan sähkösopimusten ja sähköön liittyvien aiheiden ympärillä. Lisäksi Mika haluaa antaa vinkkejä kotitalouksille siitä, mitä kaikkea kannattaa huomioida oman sähkösopimusten hallinnoinnissa ja vertailussa.

Haluatko säästää rahaa kilpailuttamalla sähköyhtiöt?

Sähkökuningas auttaa vertailemaan sähkösopimukset.

Blogi

Viimeisemmät artikkelit

vattenfall merilevä

Vattenfallin uusi idea: merilevän ja merituulivoiman liitto

Vattenfall on kehittänyt merilevästä valmistettuja snacking-uutuuksia – ei myyntiin, vaan keskustelun käynnistäjäksi siitä, miten energiainfrastruktuuri voi elää rinnakkain luonnon kanssa. ...
oomi mobiili

Oomista tulee myös mobiilioperaattori

Sähköyhtiö Oomi on tehnyt yllättävän aluevaltauksen. Oomi perustaa uuden liiketoiminta-alueen, Oomi Mobiili, joka tarjoaa jatkossa teleoperaattorin palveluita! Oomi Mobiili on ...
oomi vastuullisuus

Vastuullisuuspioneerit sillanrakentajina Oomin muutosmatkalla

Vastuullisen yrityskulttuurin rakentaminen on pitkäjänteinen prosessi, joka vaatii koko organisaation sitoutumista ja jatkuvaa kehittämistä. Energiayhtiö Oomissa tämä matka on nimetty ...